Faktat puhuvat Kouvolan yöpäivystyksen puolesta

Hävittiin ensimmäinen erä Kouvolan yöpäivystyksen puolustamisessa. Olen syvästi pettynyt. Valtio kohtelee nyt Kouvolaa samalla tavalla kuin Kouvola kohtelee kyliään. Ja se on molemmilta väärin.

Pettymys purkautuu monin tavoin. Se on luonnollista, sekä inhimillistä. Haukutaan ensin omat edustajat ja sitten ylimmät päättäjät. Häviöt eivät ole yhteisiä, mutta voitot olisivat. Sekin on luonnollista. Tietysti hallituspuolueilla on suurempi vastuu kuin oppositiolla. Myös valtion taloudesta.

Onneksi faktat ovat Kouvolan yöpäivystyksen puolella. Ne on vaan väännettävä rautalangasta Helsingin herroille ja rouville. Yöpäivystyksen puolesta puhuu asukkaiden määrä ja yhdenvertaisuus, kaupungin sijainti, kustannukset, potilasturvallisuus, huoltovarmuus, poliisin ja varuskunnan tarpeet. Ja monet muut seikat. Jos tämä ei mennyt kerralla perille, niin kerrataan. Ei riitä, että RKP hymyilee kuin suomenpystykorva.

Hallituksen esitys sairaala- ja päivystysverkosta lähtee lausuntokierrokselle. Lopullinen päätös nuijitaan syksyllä. Ensimmäinen erä meni, mutta ottelussa on kaksi erää ennen kuin kongi soi. Uskon, että laiva kääntyy eduksemme. Jos ei tähän usko, on turha lähteä etuja valvoskelemaan.

Edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä, jossa tulos korjataan usein vuosien kuluttua. Sitä ei tehdä vain kriisin aikana. Nyt kertautuu tehty tai tekemätön Kouvolan puolesta puhuminen. Ja keskinäinen riitely. Ja omat vanhat typerät sairaalapäätökset. Me kun emme ole kuuluisia yhteishengestä. Toivon, että yhteinen uhka yhdistää nyt Kouvolaa ja koko Kymenlaaksoa.

Lähtökohta on tietenkin vaativa, mutta pidetään pää kylmänä. Taistellaan päivystyksen puolesta eri verkostojen ja henkilöiden kautta. Kansalaisaktiivisuuskin on herännyt hienosti. Mutta hallitus ei vaihdu, jos joku sitä odottaa.

Ylilyönneillä, nimittelyllä ja henkilöön käyvällä haukkumisella ei ole mitään tekemistä tehokkaan edunvalvonnan kanssa. Se on hyödytöntä suunsoittoa, johon ei pidä sortua. Se kertoisi vain, että pyyhe on heitetty kehään eikä mahdollisuuksiin enää uskota. Mutta me uskomme.

Ukko Bamberg (ps)

kaupunginhallituksen 2.varapuheenjohtaja