EU TYKKÄÄ

EU tykkää hölmöistä maista, Suomesta ja meidän rahoista. EU tykkää susista, tarkastuksista, raporteista, lomakkeista, konferensseista ja virkamiesten hulppeista eduista. Omien sääntöjen kiertämisestä. Ja Suomen hallituspuolueet tykkäävät tietenkin EU:sta.

EU tykkää myös lobbareista, oikeassa olemisesta, selvityksistä ja lisäselvityksistä. Käsittelyajoista. Rahanpainamisesta. Yhteisestä velasta, jota ei sanota yhteiseksi. Elpymisrahastosta, joka on kertaluonteinen, paitsi ettei sitä ole. Sähköautoista. Käyttöohjeista, jotka on oltava kumisaappaassakin 12 kielellä.

EU ei tykkää rekkamiehistä, maanviljelijöistä, saunasta, metsänomistajista, saunapalvikinkusta, suomalaisesta tehtaanpiipusta, kansanäänestyksistä, käyristä kurkuista ja tummista ranskanperunoista. EU ei tykkää myöskään hehkulampuista. Eikä Suomen hallitus tykkää välikysymyksestä, jolla mitataan hallituksen tai ministerin luottamusta.

Suomen hallitus on kovin pahoillaan, jos muistellaan vanhoja! Muistellaan kuitenkin. Pitikö ruuan halventua, taloudellisen ja sotilaallisen vakauden lisääntyä ja pitikö vientiyritysten investoida Suomeen, jos kansa ymmärtää äänestää oikein.

Nyt kuitenkin pelastetaan euroa sekä Italiaa ja Espanjaa. Paraneeko Suomen kilpailukyky sillä, että avustamme kilpailevien maiden teollisuutta? Ja pelastaako Välimeren maat myöhemmin meidät? Älä unta nää. Etelä-Euroopassa jatketaan taloudenpitoa vanhaan malliin, vaikka jokaisen maan tulisi kantaa vastuunsa taloudestaan. Nyt siellä korotetaan eläkkeitä ja virkamiesten palkkoja sekä otetaan perustulo käyttöön.

Milloin viimeksi kuulit hyvän uutisen EU:sta? Mitä EU tai Sanna Marin on neuvotellut hyväksemme? Muuta kuin elvytyspaketin, tuon suuren puhalluksen ja rokotteita, jotka Englanti vie nenän edestä. Tiedän mitä tähän vastataan; asiat voisivat olla huonomminkin. Se on totta. Asiat voisivat olla huonomminkin, mutta niiden pitäisi olla paremmin.