Kouvolan kaupungin kiinteistökaupasta valitettu hallinto-oikeuteen

Kuntapäättäjät yli puoluerajojen jättivät 6.10.2022 kunnallisvalituksen Itä-Suomen hallinto-oikeuteen Kouvolan kaupungin päätöksestä myydä julkisia kiinteistöjä ulkomaiselle kiinteistösijoittajalle Hemsö Oy:lle. Pakettiin kuuluivat uusimmat koulut ja paloasemat sekä kulttuuritalo ja keskuskeittiö. Samalla kaupunki sitoutui mm. kouluihin sijoittajan pitkäaikaiseksi vuokralaiseksi.

Myyntipäätös syntyi Kouvolan kaupunginvaltuustossa 19.9.2022 niukalla äänten enemmistöllä. Päätökseen jätettiin myös 21 eriäviä mielipidettä.

Kunnallisvalituksen takana ovat Kouvolan Perussuomalaiset ja Kristillisdemokraatit sekä yksittäiset edustajat SDP:stä, Kokoomuksesta, Keskustasta ja Liike Nyt:stä sekä valtuutettu Juha Huhtala. Valituksen allekirjoittajia on yhteensä kolmekymmentä luottamushenkilöä.

Kunnallisvalituksen allekirjoittajat vaativat, että hallinto-oikeus keskeyttää myyntiprosessin, kumoaa myyntipäätöksen ja asiaa koskevien asiakirjojen salassapidon.

Valitusta perustellaan runsaalla myyntiä vastustavalla kuntalaispalautteella ja sillä, että kiinteistökauppa on kaupungille taloudellisesti ja toiminnallisesti vahingollinen. Kaupunki menettää tällä kaupalla päätösvaltaa omaan palveluverkkoonsa. Valittajat näkevät myös, että myyntipäätös oli lainvastainen, se tehtiin virheellisessä järjestyksessä ja kaupunginvaltuusto ylitti asiasta päättäessään toimivaltansa.

Joni Mörk

kaupunginvaltuutettu