Perussuomalaiset voittivat kuntavaalit

Kuntavaalit 2021 menivät Kouvolassa erittäin hyvin. Perussuomalaiset olivat kaupungin suurin (ainut) voittaja. Menestyimme paremmin kuin paikallinen gallup ennusti ja huomattavasti paremmin kuin perussuomalaiset valtakunnallisesti.

Yhdistyksen tavoitteeksi asetetut tavoitteet saavutettiin, Kouvolassa on nyt 13 perussuomalaista valtuutettua. Kahdeksan valtuutettua enemmän kuin ennen. Lautakunnissa ja muissa toimielimissä emme olekaan enää yksin, vaan meitä on siellä useampia. Se on vaikuttamisen kannalta suuri asia.

Kaiken kiireen ja uuden keskellä en halua unohtaa teitä, jotka olitte hienon vaalimenestyksen takana. Te hyvät perussuomalaiset jäsenet sen teitte. Vaalityössä, talkoissa, vaalitoimitsijoina ja tietenkin myös äänestäjinä. Kaikkia teitä tarvittiin hyvän tuloksen saavuttamiseksi olosuhteissa, jotka eivät olleet meille kovinkaan suotuisia. Siis suuri Kiitos!

Vaalien jälkeinen aika, koko kesä meni paikkaneuvotteluissa, eivätkä ne olleet helppoja. Julkisuudessa on kerrottu, että kaikki meni puolueiden kesken hyvässä hengessä, mutta en täysin yhdy tähän. Lisäksi loppusuoralla nimityksiämme muutti esteellisyys kysymykset, josta kaupunki oli aikaisempaa tarkempi. Paikat ovat nyt kuitenkin pääosin jaettu.

Ja juuri kun olemme jollakin tavalla ohittaneet kuntavaalit, ovat uudet vaalit ovella. Tammikuussa meitä houkutellaan jälleen uurnille. Uusissa aluevaaleissa on piirteitä sekä kuntavaaleista että eduskuntavaaleista. Se on näiden välimuoto. Aluevaalit toteutuvat äärimmäisen huonolla hetkellä, mutta niin maan hallituksella on tapana niitä ajoittaa. Jos ei kesäkuumalla, niin sitten paukkupakkasilla.

Mutta aluevaalit ovat tärkeät vaalit. Suurin osa kaupungin budjetista siirtyy perustettavalle hyvinvointialueelle. Ja kuinka verovarat tuovat sieltä hyvinvointia Kouvolaan, sinulle ja minulle, siitä päättävät tammikuussa valittavat edustajat. Toivottavasti mahdollisimman moni edustaja olisi juuri perussuomalainen.

Mutta takaisin tähän hetkeen. Uusi kaupungin valtuusto on kokoontunut kerran, kuten hallituskin. Lautakunnat ja kaupungin yhtiöiden hallitukset virittelevät kokouksiaan lähiviikoilla. Työ alkaa laajalla rintamalla ja edessä on tutut jutut, kuten uuden uimahallin paikka vai mennäänkö ihan vanhoilla.

Vuosi on ollut meille suotuisa, vaikkakin työn täyteinen. Kuntavaaliehdokkaita oli enemmän kuin koskaan ennen ja jäsenmääräkin kehittyi hyvin, mutta emme saa sortua liialliseen tyytyväisyyteen. Jokainen päivä on näytön paikka ja uudet vaalitkin ovat edessä.

Vaaliväsymys voi uhata, mutta viritetään sittenkin vaalitulet kaamoksen keskelle ja näytetään, ettei kuntavaalivoitto ollut sattumaa. Kilpailevat puolueet saavat tottua siihen, että kuulumme suuriin puolueisiin ja muutamme Kouvolaa paremmaksi paikaksi asukkaalle ja yrittäjälle.

Syysterveisin!

Ukko Bamberg

Kouvolan Seudun Perussuomalaiset ry.

Kirjoitettu 31.8.2021